Ajoneuvon korjausmaalausprosessi
Tässä artikkelissa on korjausmaalausprosessiin tarvittavat alkutiedot, miten prosessi etenee, mitä asioita tulee ottaa huomioon ennen korjausmaalauksen aloittamista, työn aikana ja auton luovuttamisessa.
(Tutkinnon osat joita artikkelissa opiskellaan: Pintakäsittelyalan perustutkinto, Metallituotemaalaus, Ajoneuvomaalaus)
Vauriotarkastus
– Auto otetaan maalaamoon sisään ja pestään. Tämän jälkeen kaikki vauriot kartoitetaan, merkitään vaurikorjauslistaan, valokuvataan. Selvitetään myös auton värinumero tai mitataan sävy mittarilla.
– Tehdään mahdollisuuksien mukaan värimallit.
– Sovitaan auton korjauksen aikataulu
Tarvittavien osien hankinta
– Jos autossa on suurempia vaurioita, tilataan tarvittavat osat ja varmistetaan, että osat saapuvat ennen kuin auto otetaan sisälle maalaamoon.
Auton saapuminen maalaamoon
– Pestään auto ja tarkastetaan havaitut vauriot, sekä varmennetaan maalattavat osiot.
– Selvitetään, onko valittu sävy oikea-> tarkastellaan maalattuja värimalleja verraten niitä auton omaan sävyyn.
– Tarkastetaan, onko autoa maalattu aikaisemmin ja löytyykö siitä enemmän kuin yksi sävy. Yleensä muoviosat ovat hieman eri sävyisiä kuin peltiosat, johtuen siitä että ne on maalattu eri aikaan ja yleensä eri paikassa.
Korinkorjaustyöt ja auton purkaminen
– Puretaan ne osat, jotka pitää maalauksen vuoksi purkaa. Jos autossa on enemmän korikorjaustyötä, aikataulutetaan viimeistään tässä vaihessa korinkorjaustyö maalaamon kanssa.
– Kun autosta irroitetaan osia, ne laitetaan esim. läpinäkyvään kannelliseen muovilaatikkoon. Laatikon pintaan kirjoitetaan, mistä autosta osat ovat, kuka purkamisen suoritti ja päivämäärä.
– Auton osat laitetaan auton tavaratilaan, jolloin ne säilyvät parhaiten ja kulkevat auton mukana.
Pohjatyöt ennen maalausta
– Auton ne osat, joita ei maalata suojataan jo hiontavaiheessa. Suojaukset vaihdetaan ennen maalipinnan ruiskutusta.
– Auton pohjatyöt aloitetaan, ensin poistetaan mahdollinen lika ja ruoste, jonka jälkeen aloitetaan pohjatyöt siten, että samaa materiaalia olevat pohjustetaan samaan aikaan, pyritään valmistelemaan pohjustetyöt siten, että kaikki samalla pinnoitusjärjestelmällä tehtävät osat ovat samaan aikaan maalattavissa.
Muovikorjaukset ja muut eri materiaalia olevien osien korjaus
– Kuten jo edellisessä osiossa mainittiin, nämä kaikki osat tulee korjata ennen maalaustöiden aloittamista.
Maalausvaihe
– Auto siirretään maalauskammioon, vaihdetaan suojaukset ja suoritetaan pölynpoisto, rasvanpoisto.
– Maalataan auto ja mahdolliset irto-osat maalin valmistajan ohjeiden mukaisesti.
– Tehdään maalausvirheiden varalta pinnan tarkastus sekä varmistetaan sävytarkkuus.
Auton osien asentaminen paikalleen ja viimeistely
– Autosta irroitetut osat laitetaan paikalleen, tarvittaessa kiillotetaan häivytysosiot ja roskat pois maalipinnasta.
– Tarkastetaan auto vielä ”kasauksen” jälkeen ja pestään mahdolliset hiomapölyt pois sisustasta ja auton ulkopinnasta.
– Riippuen korjausten laadusta tehdään pieni koeajo, jossa katsotaan että asennetut osat toimivat oikein ja tiivisteet yms. eivät aiheuta lisä-ääniä ajaessa. Tarvittaessa korjataan auto luovutuskuntoon.
Auton luovutus asiakkaalle
– Auton luovutuksessa näytetään asiakkaalle mitä autolle on tehty ja pyydetään asiakasta tarkastamaan ja hyväksymään korjausmaalauksen laatu.
– Auto luovutetaan pestynä ja siistissä kunnossa asiakkaalle.