Lila Madonnan kesäkoulu jatkuu
Viimeiset pari viikkoa ovat olleet melkoisen hektisiä Lila Madonnan ääressä. Opiskelijoita on riittänyt, osa jopa viettänyt kesälomiaan projektin parissa. Kiitokset Aura ja Patricia lomien vietosta Lila Madonnan kyljessä. Uusia yhteistyöyrityksiä on liittynyt mukaan projektiin ja ensimmäiset osat on saatu valmiiksi lakkaan asti.
Maalatut lavan laitalistat haettiin Ähtäristä, Pulverpaint Oy:sta. Listoissa oli hieman hapettumaa, mutta päädyimme maalauttamaan ne jauhemaalilla hapettumineen. Jaakko Yliaho Pulverpaint Oy:sta puhalsi alumiinilistat puhtaaksi ennen sinkkiepoksi-polyesterikäsittelyä. Listat olivatkin tosi siistit käsittelyn jälkeen ja valmiiksi Lilan pohjasävyssä, jonka päälle on hyvä ruiskuttaa metallihohtomaali.
Pulverpaintissa lavan listat jauhemaalattiin kahteen kertaan. Oli mukava käydä noutamassa siististi pakatut, laadukkaasti maalatut osat jatkokäsittelyä varten.
Allaolevassa kuvasarjassa pohjatöiden eri työvaiheita. Huomattavan paljon maalaamme ulkotiloissa sään salliessa. Monesti maalaamotyöt ovat helpommin hallittavissa kun tilat ovat maalaamoiksi rakennettuja. Hyvin usein raskaan kaluston maalauksia suoritetaan poikkeuksellisissa olosuhteissa, joten opiskelijoiden on hyvä tottua myös siihen, että itse maalaustila täytyy järjestellä muun huoltotoiminnan yhteyteen. Kuljetus Nukala Oy:n hallilla käy kalustoa rutiininomaisissa huoltotoimissa lähes päivittäin, joten maalattavat osat on oltava siirrettävissä tarpeen mukaan.
Lähdimme juhannusta viettämään jo torstaina, joten maalasimme kuivumaan osia, joita tarvitaan lavan laitojen kokoamiseen.
Juhannuksen jälkeen saimme odotetun lähetyksen Sikkens-maaleja, sävytys oli kyllä osunut täysin nappiin! Suuret kiitokset Niklas Snellman!
Kuvissa on myös lavan laitojen kasaamista, jotka Krisu otti tehtäväkseen. Antti Nukala osallistuu projektiin tehden moninaisia töitä. Antti porasi kaikkiin saranoihin hieman syvemmän viisteen uppokantaisille ruuveille, sillä alkuperäisiä ei enää löytynyt ja uudet olisivat jääneet pari milliä korkeaksi. Lila Madonna T-paidan malli saatiin näytille, Tiina Nukala hoitaa taustalla hienosti markkinointia.
Lila Madonnan tekoaikaan käytettiin yleisesti hieman kookkaampia kynäruiskuja autojen maalaukseen. Simo Riikonen muisti, että auto on maalattu Sata-kynäruiskulla, joka oli tuolloin 90-luvun alussa yksi parhaista isoista kynäruiskuista joita oli tarjolla.
Kun tarkastelin Lilan kynäruiskumalausta, havaitsin, että maali on luultavammin ollut apuaineen avulla muunnettua suorakiiltomaalia ns. base/massaksi. (Tällöin ei tarvitse laittaa kovettajaa maaliin, vaan kovettaja tulee lakassa, eli suorakiiltomaalista on tehty ns. 2K maali joka vaatii lakkauksen.)
Tämä havainto yhdistettynä tuolloin käytettyyn ruiskumalliin aiheutti pientä päänvaivaa, sillä nykyiset markkinoilla olevat kynäruiskut ja maalit ovat huomattavasti parempilaatuisia. Löysin omista ruiskukokoelmistani (ruiskujen varaosa- ja rompekoppa) viimeksi vuonna 1998 käytettyjä Iwatan BE-1 ruiskuja kolmin kappalein.
Käytin niitä oman erikoismaalarin urani aikana raskaan kaluston ja suurempien seinämaalausten isompien kohteiden maalaukseen. Purin ja pesin kaikki kolme ruiskua, joista sain tehtyä kaksi toimivaa. Haasteena on se, että ruiskumallin maahantuonti ja valmistus on lopetettu. Löysin 2005 ostamani uuden ainesuuttimen ruiskumalliin, joka paransi kummasti maalausjälkeä ja toimintavarmuutta.
Viimeiset pari päivää on mennyt jo erikoismaalausten parissa, aloitimme alleajosuojien köynnösmäisten kuvioiden uudistamisen. Alleajosuojat olivat niin huonossa kunnossa että jouduimme tekemään kompromisseja niiden suoristamisessa ja kittaamisessa. Tämä tarkoittaa myös erikoismaalausten suhteen sitä, että ne joudutaan maalaamaan kokonaan uudelleen.
kynäruiskumaalaus on haastavaa jo sellaisenaan, saati sitten simuloidulla 90-luvun menetelmällä. Aura ja Eija ottivat haasteen vastaan ja hahmottelivat alleajosuojiin alkuperäisen kaltaiset kuviot. Tein itse loppuviimeistelyn ”vanhalla” tyylillä eli vähän liian paksulla viskositeetilla ja isolla kynäruiskulla.
Jari Välkkynen,
Kouluttaja Pintakilta Kauhava/Hämeenlinna,
erikoismaalari
#lilamadonna #lskbusinesspark #työpajajunki #visitkauhava #kauhavankaupunki #pulverpaint_oy #polttovari #designsimoriikonen #erikoismaalaus #automaalaus #kynäruiskumaalaus #art #airbrushart #autotaidemaalaus #restaurointi #scania #scaniatrucks #rekka #rekkamaalaus #kiltapro #pintakiltakauhava #ajolinja #kuljetusnukala #fsp #jarivälkkynen #sikkenscvnordic #sikkens #autocoatbt #alahärmänkonemaalaus #powertruckshow #pintakiltahämeenlinna #pintakiltaoriginal #vianor #nokianrenkaat #mirka