Projektioppiminen
Tämän artikkelin on tarkoitus herättää opettajatiimissä keskustelua projektioppimisen toteuttamisesta.
Pintakillalla on pitkät perinteet projektioppimisen hyödyntämisessä. Olemme tehneet lähes vuosittain vähintään yhden suuremman, konkreettisen projektin. Valmiit projektiautot esittelemme autonäyttelyissä keväällä, kunhan ensin saamme ne valmiiksi.
Opettajatiimille pohdittavaa:
- Projektin tarkoituksenmukaisuus?
- Projektin sitominen tutkinnon perusteisiin?
- Projektin työtehtävät ja niiden jakaminen?
- Projektin seuranta?
- Projektin budjetointi?
- Projektin aikataulutus ja oppilaitoksen vuosikello?
- Asiakastyö vai oppilaitoksen oma työ?
- Projektin näkyvyys?
- Käytettävät oppimisympäristöt?
Opiskelijan näkökulma:
- Hyödyt?
- Motivaatio?
- Sitoutuminen?
- Osaaminen ja sen kehittyminen?
- Oma portfolio?
- Työelämälähtöisyys?
Kuvissa Ammattiopisto Tavastian teollisen pintakäsittelylinjan sekä myöhemmin Ammattiopisto Tavastian Pintakillan valmistuneita projekteja. Vuosiluvut ovat viitteellisiä, sillä osaa autoista on saatettu tehdä pidempäänkin. Projektit ovat toteutuneet normaalin hallityöskentelyn yhteydessä siten, että projektissa on kerrallaan aina muutama opiskelija, mutta vuosikurssista jokaiselle on projektissa jokin tehtävä suoritettavanaan.