Opetuksen striimaus käytännössä
Opettajat ovat tehneet suuren digiloikan viime viikkoina. Tässä artikkelissa kerron, miten me teimme sen Pintakilta-tiimin kanssa.
Opetus piti siirtää parin päivän varoitusajalla kokonaan digitaaliseksi. Oppilaitoksemme Ammattiopisto Tavastia linjasi, että Teams-sovellusta tulee käyttää lähiopetuksen välineenä etäoppituntien pitämiseksi.
Ensimmäiseksi katsoimme olemassa olevat toteutussuunnitelmat ja vuosikellomme. Vastuuopettajat miettivät, mitä asioita voidaan opettaa sekä teollisen pintakäsittelyn että rakennusmaalauksen opiskelijoille.
Tämän jälkeen selvitimme opetettavat aiheet päivätasolla ja teimme työnjaon.
Koulutuksen aikataulutus ja muoto verrattuna lähiopetukseen
Etäopetukseen siirtyminen kävi meillä kivuttomasti, sillä jokainen tiimin jäsen otti kantaakseen työnjaossa oman osuutensa. Meillä on eri osaamisia eri henkilöillä, joten työnjakoa tehtäessä otimme huomioon kunkin vahvuudet. Kun opetus siirretään verkkoon, on muistettava muutama perusasia:
- Paljonko aikaa päivässä tulee käyttää opetukseen, ohjaukseen ja tehtävien palauttamiseen?
- Miten keskitetään resurssit siten, että opiskelijat saavat tarvittaessa ohjausta riittävästi?
- Miten opetuksesta tulee saavutettavaa?
- Miten todennetaan opetuksen seuraaminen?
Pidämme joka päivä yhden n. 40 minuutin mittaisen opetusstriimin, jonka jälkeen useampi opettaja antaa henkilökohtaista ohjausta. Opetuksen saavutettavuus varmennetaan sillä, että Teamsin lisäksi teemme jokaisesta opetusstriimistä myös YouTube-version, joka on kaikkien saatavilla. Opiskelijat on kutsuttu Teamsiin ja heidän ei tarvitse kirjautua kuin omilla koulun tunnuksillaan kerran kanavalle. Tehtävät ovat Moodlealustalla, joka päivälle on muutama kirjallinen tehtävä päivän aiheeseen liittyen.
Ei kannata yrittää pitää samoja kellonaikoja opetukselle kuin työsalissa. Striimin tekeminen ja editointi, ohjaus ja tehtävien tarkastus, nämä kaikki tulee pystyä tekemään työajalla. Käytämme sitomatonta työaikaa siihen, että tuotamme tiimissä materiaalia yhdessä.
Striimauksen toteutus
Toimenpiteet
- Kartoitus, mitä opetetaan viikoittain(toukokuun loppuun)
- Vuosikellot
- Selvitys, mikä osa opetuksesta on sellaista, että voidaan siirtää verkkoon
- Henkilökunnan osaamisen taso(kuka voi tehdä mitäkin) Striimauslaitteiden käyttö Videoeditointi
- Materiaalien formaatista päättäminen
- Striimaus –Youtube Teams(raakafilmit, valokuvat, jotka voi julkaista)
- Artikkelit(Telogtavastia-sivusto)
- PT Moodletehtävät
- Hitfilm-express videoeditointiin
- ThingLink
- Materiaalin julkaisupaikka ja sen käyttäminen
- TelogTavastia-sivustolle uusi sivu, jossa kaikki striimit
- PintakiltaTV-Youtubekanava
- Telogtavastia tunnukset: Jari, Saikku, Petri(muille tehdään tunnukset)
- . Opetustilanteiden suunnittelu ja toiminnan harjoittelu ennen striimauksen tekemistä
- Editointi(opetusvideot, striimit ennen verkkoon laittamista)
- Materiaalien tuottaminen, työnjako
- Striimien perusteella tehtävien Moodle-tehtävien tekeminen
- Muut tehtävät samaan aikaan(näytöt, opetus työsalissa)
- Tehdään tarvittaessa arviointitilaisuudet näytöistä Teamsissa
Moodletehtävät
Moodletehtävien tulee olla sellaisia, että ne on tehtävissä heti striimin jälkeen. Sovimme, että kukin opettaja korjaa itsetekemiensä tehtävien palautukset, niin työmäärä ei rasita liikaa ketään.
Sininen tarkoittaa, että opiskelija ei ole tehnyt tehtävää, keltainen on tehty tehtävä, jota ei ole vielä arvioitu, punainen antaa aiheen opiskelijalle kokeilla uudelleen ja vihreä on hyväksytysti suoritettu.