Opettajatiimien kehitystehtävät, aiheet ja tavoitteet
Tämä artikkeli on Keskiössä uusi opettajuus-täydennyskoulutuskurssin tueksi laadittu ohjeistus opettajatiimien kehitystehtävien tekemiseen.

Kehitystehtävän aihe
- Kehitystehtäväksi kannattaa valita sellainen kohde, joka hyödyntää jo olemassa olevaa toimintaa tai tehtävä, joka parantaa opettajtiimin toimintaa.
- Aihe on siis työtehtävä tai – suunnitelma, joka on joka tapauksessa tehtävä jollain aikavälillä.
- Kehitystehtävän tekemisessä pitää jakaa työt tasapuolisesti, jokainen tiimin jäsen tekee osansa ja osallistuu tekemiseen.

Kehitystehtävään käytettävä aika
- Kehitystehtävän tekeminen tiimissä vaatii yhteistä, määriteltyä työaikaa, jotta kehittäminen on tehokasta ja myös tekijöitään palvelevaa.
- Kehitystehtävää tulee tehdä viikoittain, esimerkiksi siten, että kehitystehtävän tekoon käytetään tunti yhteistä aikaa joka viikko. Tämän lisäksi jokainen tiimiläinen käyttää omaa sitomatonta työaikaansa esimiehensä(henkilön) kanssa sopien.
- Kehitystehtävän tulee siis olla sellainen, että sen tekeminen voidaan lukea työajaksi ainakin osittain.

Kehitystehtävän tavoite
- Tavoite on saada käytännössä toimiva edistysaskel joko opettajatiimin työn helpottamiseksi tai pedagogiikan kehittämiseksi.
- Kehitystehtävä kannattaa rajata sopivan kokoiseksi, että se on realistista toteuttaa ja kehittää aikataulussa.
- Kehitystehtävä on samalla malli toiminnasta, jota voi tarvittaessa monistaa ja jatkaa edelleen.
